Sunday, May 30, 2010

Enggan Memberi Seronok Menerima

Bismillahirrahmanirrahim...

Setiap hujung minggu seperti biasa, sambil menyediakan sarapan antara jam 7.00 hingga 8.00 pagi saya setia di hadapan televisyen untuk bersama program Tanyalah Ustaz. Perbincangan hari ini sungguh menarik minat saya, “Seronok Memberi” itulah tajuk yang dibual bicara. Alhamdulillah..dapat jugalah ilmu untuk pengisian rohani, pengubat jiwa dan hati. Apabila mendengar pelbagai persoalan yang dikemukakan oleh pendengar, menyebabkan kita turut sama belajar melalui pengalaman orang lain. Bagaimana menjalani pelbagai liku kehidupan yang terbentang dan yang paling penting proses dan persediaan bagi menghadapi dan mengatasi setiap rintangan. Seandainya kita tiada pengalaman dan pengetahuan untuk membuat keputusan dan menguraikan segala kekusutan, bergurulah dengan orang lain yang memiliki pelbagai bidang kepakaran kerana kalau malu bertanya kita akan sesat jalan selamanya.. Belajar dan terus belajar kerana yang paling penting tanamkan perasaan cinta yang mendalam kepada ilmu agar ia membuatkan kita sentiasa tercari-cari dan merasakan diri masih ketidakcukupan setiap hari dengan ilmu Allah yang luasnya melebihi lautan.

Terdetik juga di hati saya..alangkah cantiknya kalau kita seronok memberi, bukan asyik menadah tangan untuk menerima kerana kalau sentiasa menerima menunjukkan betapa lemahnya diri kita...berterusan mengharapkan bantuan, belas ihsan dan pertolongan sama ada dalam bentuk wang ringgit, melaksanakan tugasan untuk memenuhi sesuatu tujuan atau bagi merealisasikan matlamat yang dicita-citakan. Kadangkala tugasan yang diamanahkan kepada kita, diserahkan kepada orang lain untuk menyelesaikan dan kita mahu bersenang lenang menerima hasil untuk diserahkan kepada majikan. Akhirnya diri sendiri yang rugi kerana tidak melalui proses pembelajaran serta mendapat pengalaman dalam menyempurnakan sesuatu tugasan secara terancang, sistematik dan berkualiti.

Sebenarnya tidak rugi kita memberi..kalau bukan wang ringgit, berilah masa, keringat tenaga, kemaafan, ilmu dan idea kepada sesiapa yang memerlukan. Kadangkala pernah kedengaran di telinga saya “..daripada kita bagi pada orang lain, lebih baik belanja untuk anak isteri..kita yang penat bekerja..senang-senang nak bagi..ini kan rezeki kita, banyak lagi keperluan lain yang boleh kita beli…masing-masing jaga keluarga sendirilah, kenapa nak menyusahkan orang lain..” Ya, berkira sungguh untuk memberi apa yang kita miliki kerana sangat takut berterusan rugi..kerana kita terlupa rezeki itu Allah yang bagi. InsyaAllah..usah risau sahabatku sekalian, semakin memberi semakin murah rezki dan kalau kita permudahkan urusan orang lain, InsyaAllah.. yakinlah Allah akan bantu mempermudahkan urusan kita mungkin caranya sahaja yang berbeza.

Masih ingatkah kita pada kisah sahabat zaman Rasulullah SAW; Abdurrahman bin Auf yang hartanya sungguh banyak tetapi sikapnya tidak melambangkan kekayaanya. Betapa tawadduknya beliau menjadi hamba Allah kerana tidak mahu menjadi hamba harta untuk kesenangan di dunia semata-mata. Pada suatu hari seorang sahabat berkata kepada Abdurrahman, “aku melihat hartamu terlalu banyak, bersedakahlah”. Jawab Abddurrahman, “aku sudah bersedekah…bagaimana hartaku hendak berkurang? Aku infakkan siang hari sebanyak 1000 dinar dan Allah memberikan aku 2000 dinar pada malam hari”. Ya sahabat sekalian, itulah nikmat memberi..Allah akan sentiasa cukupkan malah menambahkan lagi rezki kerana Allah amat suka terhadap orang yang suka memberi, bersedekah, ringan menghulurkan pertolongan, sering memberi sumbangan, meluangkan masa mendengar keluhan, tidak lokek memberikan salam dan menghulurkan senyuman dan sentiasa memberi kemaafan walaupun hatinya sering disakiti oleh teman dan musuh dalam diam.

Usah kita persoalkan keikhlasan hati orang yang memberi kerana itu rahsia Allah yang kita tidak ketahui dan tidak berupaya pula untuk mendasari..terpulanglah kepada pihak yang memberi untuk menilai diri sendiri. Adakah seronok memberi dan menabur budi kerana mengharapkan balasan dan penghargaan diri atau hanya mengharapkan ganjaran pahala sebagai bekalan pada hari akhirat yang bakal menjelang nanti. Sesungguhnya hanya tiga perkara yang tidak akan putus hubungan selepas kematian iaitu pertama, sedekah jariah yang kita lakukan untuk mempermudahkan urusan orang lain dalam kehidupan serta untuk memakmurkan alam; kedua, ilmu yang bermanfaat yang kita sebarkan dan ajarkan kepada orang lain yang berterusan diamalkan dan mendatangkan manafaat yang tidak berkesudahan; dan ketiga, doa daripada anak-anak yang soleh. Begitulah hebatnya hasil daripada nikmat memberi sedekah, memberi ilmu dan memberi didikan kepada anak-anak kerana faedah dan manfaatnya berpanjangan sehingga selepas kematian tidak akan terputus hubungan.

Saya dan anda..marilah kita mulakan langkah, banyak memberi kurang meminta..sudah banyak nikmat Allah yang kita terima kerana Allah tidak pernah berkira dan tidak memilih sesiapa…dengan segala yang ada pada kita baik keluarga, harta dan diri sendiri… Hati-hati dalam mentadbir dan mengurus segala yang dimiliki agar kita tidak tersasar kerana ditakuti mendatangkan dosa dan seterusnya mengheret kita ke dalam neraka kerana kita semua berusaha untuk masuk syurga. Firman Allah SWT; “Dan jika kamu ingin menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkan kepada kamu) tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani" (Surah An-Nahl: 18).

Untuk hari ini dan seterusnya, anda dan saya marilah kita panjatkan doa kepada Allah Yang Maha Mengurnia. “Ya Allah bukalah pintu kebaikan dan tutupkan pintu kejahatan dan kemaksiatan buat hambamu ini, limpahkanlah lembayung rahmatMu yang berterusan ke atas kami kerana hambaMu ini memohon keredhaanMu dalam melayari kehidupan ini..” Amin...

Bertemu lagi...

1 comment:

  1. "Tangan yang memberi, lebih baik dari yang menerima. Menolong orang, jangan harap balasannya. Biar dengan ikhlas, janganlah separuh hati. Tiap yang berbakti, Tuhan Maha Mengetahui..."
    Wallahua'lam

    Serangkap lirik lagu "Tangan Yang Memberi"- Ruhil Amani

    SHS:-)

    ReplyDelete