Thursday, May 27, 2010

HATI – Raja Dalam Diri

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini sepanjang perjalanan pulang dari Putrajaya saya bertemankan radio IKIM. Asyik sekali mendengar bual bicara berkaitan integriti dan juga penyakit hati. Memang benar, kalau hati berpenyakit sukar sekali untuk mendengar teguran apatah lagi untuk menerima kebenaran. Alhamdulillah..saya masih mempunyai kekuatan untuk mencoret sesuatu dalam ruangan ini sebagai peringatan untuk diri sendiri kerana menyedari kekurangan diri jadi perlu diingatkan setiap hari. Terima kasih sahabat kerana berterusan memberi sokongan dan dorongan agar saya meneruskan perjuangan walaupun sekadar dalam bidang penulisan. Yang penting nawaitu kita..tujuan menulis bukan nak mengenakan sesiapa..sekadar untuk berkongsi pengalaman..yang baik dijadikan pedoman dan yang buruk sila ketepikan kerana bimbang ia akan memudaratkan.

Disiplin diri amat penting agar sesuatu yang ingin kita lakukan tidak akan menjadi hangat-hangat tahi ayam..bersemangat pada peringkat permulaan tetapi akhirnya kecundang kerana tidak istiqamah dalam amalan dan tindakan. Sebagai manusia, sokongan dan dorongan merupakan suatu keperluan..jadi sentiasalah membantu ke arah kebaikan. Azam dan tekad perlu dipastikan agar ianya kesampaian serta dapat ditunaikan walaupun ada unsur luar yang cuba menggagalkan. Apa yang penting kita perlu kuat dan tidak mudah lemah semangat membiarkan diri dipelopori oleh mereka yang tidak ikhlas dan jujur..yang bijak bermain dengan kata-kata tetapi di hati lain bicara. Oleh itu, kita perlu sentiasa berwaspada. Sahal bin Sa’ad berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda; “Bermula sesuatu yang baik (khair) ibarat peti besi (khazanah) dan bagi setiap peti besi ada anak kuncinya, maka berbahagialah bagi orang yang Allah jadikan dia sebagai anak kunci kebajikan dan penghalang kepada kejahatan. Sebaliknya neraka bagi seseorang yang menjadi kunci kepada kejahatan dan penghalang kepada kebaikan” (Hadis Riwayat Ibnu Majah).

Ya..bukan senang nak melakukan perubahan, kadangkala panas telinga apabila mendengar teguran dan pandangan, pahit sungguh untuk ditelan dan kalau sudah menjadi kebiasaan, sukar sekali untuk membuat pembaharuan. Ya, terpulanglah..tiada sesiapa yang boleh memaksa dan melarang tetapi bersyukurlah kita kerana ada orang yang sudi menasihati dan mengingatkan…bermakna mereka masih mengambil berat dan mengambil tahu tentang kita. Walaupun hanya sedikit ilmu yang kita ada..sampaikanlah walau satu ayat, moga ilmu menjadi berkat.

Saya sering tertanya diri sendiri kenapa mudah benar kita berprasangka, rasa curiga dan berkecil hati sedangkan hakikatnya berbeza sekali. Kalau kita asyik syak-mengesyaki pastinya ia banyak kerja yang tidak menjadi kerana semuanya menjadi serba tidak kena kerana terlalu banyak membuat andaian dan interpretasi sehinggakan apa yang dipandang dan didengari akan ditafsirkan berdasarkan kamus sendiri. Lumrahnya, tindak-tanduk kita lahirnya daripada hati kerana ia adalah pemacu diri. Ya, segalanya bergantung kepada hati..hati yang sakit akan membuahkan penyakit, kesannya kita tidak dapat mengecapi ketenangan, menjadi gelisah dan tidak tentu arah dan yang pastinya jiwa kita menjadi lemah. Rasulullah SAW bersabda: “Manusia dua matanya ibarat petunjuk, dua telinganya ibarat pemberi isyarat awas, lisannya sebagai penterjemah, dua tangannya sebagai sayap dan dua kakinya sebagai perutusan, hatinya pula sebagai raja. Kalau rajanya baik maka baiklah bala tenteranya”.

Justeru saya dan anda, marilah kita sama-sama berusaha untuk menjaga dan mengawal hati kita agar sentiasa bergetar apabila mendengar peringatan dan ayat Allah..rawatlah hati kita agar ia tidak berterusan ditimpa penyakit yang boleh melemahkan jiwa dan seterusnya menjauhkan diri kita daripada agama. Marilah kita sama-sama berdoa; “Ya Allah yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu, tetapkanlah hatiku atas ketaatan kepada-Mu”. Amin. Mudah-mudahan anda dan saya berada di bawah lembayung Rahmat Allah sentiasa.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment