Friday, May 21, 2010

Budi - Balasan vs Ganjaran

Bismillahirrahmanirrahim...

Dalam mengharungi kehidupan, kita tidak boleh berseorangan kerana kita memerlukan orang lain untuk berinteraksi, berkongsi dan berkomunikasi antara satu sama lain. Ya..selain menjaga hubungan dengan Allah, kita juga perlu menjaga hubungan sesama manusia...kerana antara kita saling memerlukan agar kehidupan menjadi lebih bermakna dan membahagiakan.. Saya sebenarnya amat takut menerima pertolongan dan amat bimbang sekiranya termakan budi daripada mereka yang memberi dengan mengharapkan pembalasan. Menerima pertolongan dan pemberian memang menyeronokkan tetapi kalau pulangan dan balasan yang diharapkan, ia akan membebankan si penerima.

Sebagai manusia biasa, saya terlalu jarang meminta pertolongan dan belas ihsan sama ada daripada keluarga mahupun sahabat serta jiran tetangga, kerana saya takut akan berlaku ungkitan di kemudian hari. Bukan kerana saya sombong atau mahu menyendiri tetapi saya khuatir saya tidak mampu membalasnya dan tidak layak menerimanya kerana masih ada insan lain yang memerlukan. Memang rakan taulan dan sahabat sekalian baik-baik belaka, sedia menghulurkan bantuan bila-bila masa..cakap sahaja, apa yang tidak ada akan diadakan, apa yang kurang akan dicukupkan dan apa yang salah sering diperbetulkan.

Hanya satu yang saya harapkan, sekadar peringatan untuk saya dan anda sekalian..apabila setiap kali kita memberi pertolongan, menabur budi dan memberi khidmat bakti, jangan sesekali kita ungkitkan apabila berlaku pergeseran, perkelahian atau tidak wujud lagi kemesraan sebagaimana kebiasaan. Tanyalah diri kita, sejauh mana keikhlasan kita apabila memberi atau menghulurkan bantuan tanpa ada sekelumit di hati untuk mendapat balasan atau ganjaran...kita dan Allah sahaja yang tahu jawapannya kerana hati kita tidak pernah berdusta tetapi mulut kita kadangkala menuturkan perkara yang berbeza. Sabda Rasulullah SAW " Tiga golongan yang tidak masuk syurga iaitu yang pertamanya golongan penipu, yang kedua golongan bakhil dan ketiganya ialah golongan yang suka mengungkit-ngungkit (pemberiannya)".

Hati saya sering berkata, seandainya budi yang saya terima, seandainya satu hari saya masih tidak mampu membalasnya..halalkanlah apa yang diberi kerana saya tiada upaya dan kemampuan untuk membayar dan melunaskan budi dan bakti yang dihulurkan, saya tidak meminta, anda yang memberi, Alhamdulillah..saya sekadar menerima kerana saya yakin sebagai umat Islam kita tetap bersaudara dan tidak mahu ada di antara kita yang ditindas dan berterusan menderita. Sebab itu kita sering bertolong-tolongan pada waktu susah dan juga senang kerana ukhuwwah fillah menyatukan kita. Firman Allah SWT; ”Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara, maka perdamaikanlah kedua antara mereka yang bertelagah, dan bertakwalah kamu kepada Allah, moga-moga kamu beroleh rahmat.." (Al-Hujurat:11)

Saya dan anda...kadangkala kita menghulur, dan adakalanya kita menerima...justeru ungkit-mengungkit bukan satu kemenangan tetapi ia merupakan suatu kekurangan juga kelemahan, kerana ia melambangkan ketidakikhlasan dalam diri kerana setiap yang dihulur pasti ada agenda yang tersembunyi. Ruginya kita kerana yang kita peroleh hanya balasan di dunia sedangkan pahala sebagai bekalan ke akhirat entah ke mana pergi, dilepaskan begitu sahaja tanpa ada kekesalan di hati.

Sebagaimana kebiasaannya kita saling memerlukan untuk berpesan dengan kebenaran, dan berpesan dengan penuh kesabaran..anda dan saya marilah kita sama-sama berdoa agar bantuan Allah sentiasa bersama kita kerana pertolongan Allah tiada tandingannya..

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment