Sunday, May 23, 2010

Berkualitikah Kasih Sayang Kita???

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi tadi saya dikejutkan dengan deringan telefon daripada seorang teman yang sudah lebih 26 tahun tidak berhubungan..entah apa mimpinya semalam kerana selepas berkahwin dan berkeluarga, terus menghilangkan diri tanpa berita walaupun di antara kami tiada sengketa yang melanda. Tanpa ada syak wasangka saya melayani perbualan dengan ramah mesra kerana bimbang kehilangan sahabat tersayang buat kali kedua. Justeru lebih baik saya beralah saja dan menerima kehadirannya semula dengan tangan terbuka.

Alhamdulillah..inilah dinamakan jejak kasih, kasih sayang yang tulus bertaut semula kerana ianya bukan berpaksikan pangkat dan harta tetapi berdasarkan kerendahan hati dan jiwa kerana saya tidak mahu lupa diri atas segala kurniaan Ilahi yang tidak ternilai ini. Sahabat sejati, saya tidak mahu kehilangan diri anda lagi kerana sudah lama saya tercari-cari, kini sahabat yang disayangi sudah kembali. Seronok mendengar ceritanya, dirinya agak kecewa kerana kesibukan aktiviti setiap hari menyebabkan dia lalai dan leka untuk menguruskan masa secara adil dan saksama untuk diri sendiri, keluarga dan juga untuk agama. Katanya dulu Al-Quran santapan rohaninya setiap hari, tetapi sekarang tidak istiqamah lagi. Semasa di kampus Tahajud menjadi suatu kemestian tetapi sekarang, terbangun malam perihal lain yang lebih diutamakan terlupa langsung kelazatan ibadat sepertiga malam. Ya..setinggi kesyukuran saya rakamkan buat sahabat saya sekarang kerana ingin melakukan perubahan kerana baru tersedar daripada lena yang panjang.

Perkara pertama yang saya luahkan..jadilah diri sendiri, jangan sesekali ingin menjadi seperti orang lain kerana ia akan membawa lebih ketenangan dan kebahagiaan. Orang lain hanya mampu menasihat dan menegur, tetapi kalau hati dan diri tidak ingin berubah kerana memikirkan kehebatan dan segalanya telah mencukupi maka nasihat, teguran dan juga pedoman menjadi sia-sia dan kesemuanya dikesampingkan belaka. Jadi kita perlu bersedia berubah, kerana kadangkala kita tahu yang kita banyak tidak tahu, adakalanya pula kita tidak tahu yang kita sebenarnya tidak tahu walhal percakapan kita didengari, perilaku kita disaksi dan riak wajah kita diperhati. Maka bagi mereka yang berilmu akan dapat menilai dan mentafsir seterusnya menterjermah siapa diri kita yang sebenarnya. Ya..apa yang kita lakukan adalah terjemahan daripada amalan, ilmu, personaliti yang terbit daripada hati kita. Jadi perlu sentiasa berhati-hati dalam berkata-kata dengan siapa kita bercerita, dan usah melulu dalam tindakan atau perbuatan, sifat marah perlu diketepikan kerana ia melambangkan kurangnya kesabaran.

Bermula hari ini saya dan anda, marilah kita bertekad kembali untuk melaksanakan amalan tambahan pada malam hari sebagai suntikan penawar jiwa dan hati kerana tiada solat lain yang lebih baik selepas solat lima waktu kecuali solat Tahajjud. Rasulullah SAW bersabda; “Laksanakanlah solat malam kerana solat malam itu merupakan kebiasaan orang-orang yang soleh sebelum kamu, merupakan Qurbah (mendekatkan diri) kepada Rabb kamu, merupakan keampunan bagi kesalahan-kesalahan dan pencegah daripada dosa". (Riwayat at-Tarmizi). Yakinlah, kekuatan malam ialah kelembutan dan ketenangan. Sekiranya amalan Tahajjud dijadikan satu kemestian, jiwa kita memperoleh ketenangan, masalah yang dihadapi mudah ditangani, perbuatan kita sering dicontohi dan percakapan kita mudah didengari terutama bagi membantu untuk mendidik generasi masa kini.

Untuk sahabat yang sangat saya sayang, untuk menjadi insan yang terbaik di sisi Allah SWT empat perkara perlu menjadi pegangan iaitu ilmu pengetahuan; kesedaran; kemahuan dan kesabaran. Mudah-mudahan persahabatan kita mendapat rahmat dan keberkatan untuk saling berpesan-pesan dengan kebenaran, walaupun kadangkala pahit untuk diterima dan ditelan tetapi berlapang dadalah bahawa antara kita tiada siapa yang lebih sempurna, tiada siapa yang hebat sebenarnya kerana kita hanya hambaNya. Justeru terlalu merendah diri sesama manusia tiada gunanya malah berbangga diri juga tiada faedahnya apatah lagi kalau disebabkan faktor pangkat dan juga harta kerana belum pasti terjamin kebahagiaan dan syurgaNya. Saya dan anda, sama-sama kita berusaha. InsyaAllah..bantuan Allah akan sentiasa bersama kita kalau kita mahukannya, yang penting tanya diri kita, adakah benar kita mengharapkan pertolongan Allah Yang Maha Esa.

Bertemu lagi ...

No comments:

Post a Comment