Saturday, May 29, 2010

PUJIAN: Penyakit vs Penghargaan

Bismillahirrahmanirrahim...

Cuti panjang hujung minggu ini saya mengambil peluang untuk bersama anak-anak di rumah di samping mengemas apa yang patut, maklumlah kalau hari bekerja saya tidak berkesempatan untuk menyelesaikan segala urusan tersebut dengan sempurna. Alhamdulillah anak saya bersedia untuk membantu, memadailah walaupun sekadar menyidai kain dan melipat baju, kerana itu pun sudah cukup untuk meringankan tugasan rutin saya. Anak-anak kalau dipuji sedikit sudah mencukupi, kesannya ringanlah tulang, tidak perlu disuruh berulang kali untuk membantu apa yang boleh. Terkenang sewaktu kecil dulu, saya juga begitu… Apabila dipuji semakin menjadi, yang tak disuruhpun hendak dibuat juga..kerana betapa bangganya dalam diri mendapat pujian yang tidak berbelah bagi daripada ibu dan juga bapa.

Begitulah lumrahnya manusia, pujian diberi kadangkala sebagai sumber inspirasi dan motivasi, pembakar semangat untuk terus memperhebatkan diri dengan ilmu dan kemahiran yang perlu diterokai sepanjang kehidupan ini. Walau bagaimanapun pujian yang diberikan perlu daripada hati yang tulus ikhlas dan suci, bukan sekadar untuk mengambil hati atau ada udang di sebalik batu. Bagi saya, pujian kalau diberi sekali sekala tidak mengapa tetapi kalau terlalu kerap memberi pujian, khuatir pula penyakit lain yang menimpa. Ada baiknya kalau memberi pujian biarlah berpada-pada, kerana pada asalnya memang tidak ada apa-apa, tetapi mungkin akhirnya mewujudkan perasaan riak dan bangga diri tanpa diduga terhadap mereka yang dipuji. Usah terlalu puji memuji..kerana bimbang ia merosakkan hati, kalau sudah ditimpa penyakit sombong diri, amat sukar pula untuk diubati.

Sekadar untuk kita sama-sama meneliti, pujian yang diterima perlu ditapis, maklumlah risau juga kalau ia sekadar untuk membodek, atau untuk menguji…jadi mudah orang mengenali siapa sebenar diri kita, pantang dipuji terus lupa diri dan menjadi tidak keruan kerana merasakan betapa hebatnya diri. Oleh itu, hati-hati dalam menerima pujian, kerana kadang kala senjata makan tuan, kita enak menerima pujian, modal itu juga nanti yang akan digunakan apabila sudah tiada lagi persefahaman atau wujud perbalahan, yang menyebabkan hubungan menjadi suram.

Anda dan saya, elakkan daripada menghulurkan terlalu banyak pujian dan berwaspadalah apabila menerima pujian..yang boleh menyebabkan kita menjadi lalai dan leka, risau juga penyakit hati akan bertapak..kerana banyak kelemahan dan kekurangan yang kita ada. Pastinya lebih baik kita saling nasihat menasihati, untuk membina akhlak yang terpuji yang sekaligus dapat menghindarkan daripada penyakit bangga dan lupa diri, tentang kehebatan yang dimiliki. Ya kalau kita bersaudara..usah membuatkan sahabat dan saudara kita menjadi “syok sendiri” sampai terlupa akan kekurangan diri dan menyebabkan kita jauh daripada rahmat Ilahi.

Memberi pujian dan menerima pujian..kembalikan kepada yang hak kerana sehebat manakah diri kita sebagai manusia kerana segalanya dipinjamkan oleh Allah kepada kita buat sementara, dan Allah boleh mengambil balik pada bila-bila masa. Oleh itu, bersyukurlah dan peliharalah nikmat Allah sebaik mungkin dengan menggunakannya pada landasan yang betul untuk memakmurkan dunia sebagai bekalan untuk ke akhirat nanti. Segala puji hanya untuk Allah jua yang memberi kurnia tanpa dipinta. Firman Allah SWT; “Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepada-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat." (Surah An-Nasr: 1-3).

Saya dan anda, kita serupa..sering mengharapkan keredhaan Yang Maha Esa atas segala perbuatan, persahabatan dan keseluruhan perjalanan hidup kita kerana siapalah kita, kalau nikmat yang dikurnia sudah tiada. Moga-moga kita tidak tergolong dalam kelompok yang lupa akan asal usul kita, merasakan segala yang diperoleh atas usaha dan keringat sendiri sedangkan apa yang dimilki adalah atas kurniaan dan keizinanan Allah Yang Maha Memberi. Justeru, marilah kita sentiasa mengucap setinggi kesyukuran kerana Allah masih memberi peluang untuk terus muhasabah dan membaiki diri dalam tempoh waktu yang kita sendiri tidak ketahui kerana segalanya atas ketentuan Ilahi.

Bertemu lagi...

1 comment:

  1. Terima kasih atas peringatan...mudah2an kita sentiasa di bawah lindungan Allah Taala sentiasa..

    ReplyDelete