Wednesday, May 12, 2010

Guru-Murid: Murninya Ikatan

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya masih teringat sewaktu bertugas sebagai guru kira-kira 12 tahun yang lalu di SMK Taman Melawati, bersama rakan guru yang sangat dedikasi dan budaya kerja cemerlang menjadi amalan setiap hari. Tidak hairanlah SMK Melawati menjadi antara sekolah yang cemerlang di daerah Gombak dan menjadi impian ibubapa untuk menempatkan anak-anak mereka ke sekolah tersebut. Saya sangat merindui suasana semasa menjadi guru kerana ia sungguh menyeronokkan dan membahagiakan bersama anak murid yang dahagakan pelajaran sebagai persediaan untuk masa hadapan. Dalam kalangan murid, saya dikenali sebagai seorang guru yang sangat tegas dalam kelembutan. Apabila mereka melakukan kesilapan dan melanggar peraturan, guru disiplin memberi dua pilihan dengan siapa murid sanggup berdepan sama ada dengan saya atau pengetua. Akhirnya pengetua sekolah menjadi pilihan kerana kata mereka ‘”kalau jumpa cikgu Maimunah..habislah saya”. Ya tegas saya bukan bermakna saya mendera tetapi kerana saya sangat sayangkan murid saya dan ingin sekali melihat mereka berjaya kerana kejayaan mereka merupakan satu kepuasan yang tidak terhingga.

Dalam kalangan guru cukup memahami..kalau waktu pagi murid berlari-lari menghantar buku ke bilik guru, ini semestinya murid saya..kerana pesan saya kepada mereka, sebelum 7.30 pagi tugasan perlu dihantar dan kalau terlewat tidak akan diterima. Alhamdullillah..murid saya begitu akur..namun dalam hati mereka entahlah..saya pun tak tahu, yang penting saya mahu murid saya kenal erti disiplin dan bijak dalam menguruskan masa serta tahu mengikut prosedur. Pernah juga apabila masuk ke kelas saya hanya berdiri sahaja..tanpa mengeluarkan sepatah kata kerana murid asyik nak berkata-kata..jadi saya terus memberi peluang kepada mereka untuk terus berbicara sesama sendiri. Apabila saya berterusan membisu, murid merasakan ada sesuatu yang tidak kena, murid pun diam tanpa disuruh kerana mereka sedar dimana silapnya. Saya tidak marah tetapi sekadar bertanya “berapa minit lagi yang kamu perlukan..2 minit..5 minit, ok saya bagi masa untuk kamu terus bersembang”.

Ya..mereka terus diam membatu kerana mereka faham punca menyebabkan saya kelu membisu. Ya..itulah strategi untuk menawan hati murid. Mengajak mereka bersama saya dalam proses mengajar memberi ilmu. Murid sekarang cepat terasa, kalau dimarah mereka tarik muka, kalau dilarang mereka memberontak..kalau ditegur mereka merajuk. Adakalanya lebih baik diam atau beri peluang saja mereka buat apa yang mereka suka tetapi hendaklah dalam pengawasan kita kerana akhirnya tanpa ditunjuk, tanpa diajar mereka sedar kesalahan sendiri kerana mereka sering bermain dengan emosi. Murid kita masih muda belia..perlu dibimbing perlu diasuh, agar tidak tersasar dalam melayari bahtera kehidupan. Itulah tanggungjawab kita.

Sewaktu saya diamanahkan sebagai penyelia petang..saya amat terharu kerana amat besar perubahan di kalangan murid yang jelas kelihatan. Semua murid perempuan sesi petang tanpa dipaksa tanpa disuruh dengan sukarela mereka memakai tudung apabila ke sekolah. Gembiranya hati saya kerana saya tidak pernah mengeluarkan arahan, apatah lagi untuk memaksa..hanya sekadar dalam perhimpunan memberi nasihat dan pedoman dengan penuh kasih sayang bersama semua guru di sesi petang. Alhamdulillah..kesedaran mereka sunguh mengkagumkan. Syabas dan terima kasih...kalian murid yang cikgu sayang kerana membantu cikgu untuk melahirkan murid yang seimbang agar menjadi insan yang cemerlang. Soal aurat bukan mainan, ia menjadi satu kewajipan yang perlu ditunaikan agar harga diri terus terpelihara dan maruah diri terus terjaga kerana banyak mata liar yang memandang dan suka mengambil peluang. Jangan kita mencari salah orang kerana kita sendiri yang membuka ruang untuk sekalian mata memandang apa yang tidak sepatutnya kita dedahkan.

Ingatlah murid cikgu sekalian...kalau kita mengingkari perintah Allah, maka kita akan tanggung akibatnya kelak. Firman Allah SWT; “Wahai Nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita-wanita yang beriman, agar malabuhkan pakaian bagi menutup seluruh tubuhnya, yang sedemikian lebih sesuai untuk mereka dikenali, maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al-Ahzab:59). Justeru, kalau kita cinta Allah dan cinta Rasul..maka buktikan kecintaan kita. Segerakan laksana perintahNya kerana diri kita Allah yang punya.

Alhamdulillah ramai anak murid cikgu yang telah berjaya dalam pelajaran, terus cemerlang dalam kehidupan dan mendapat pengiktirafan di mata masyarakat. Syabas murid cikgu sekalian. Setinggi kesyukuran cikgu panjatkan kerana cikgu masih dalam ingatan, walaupun sudah lama terpisah, apabila berjumpa mesra sekali, panggilan cikgu amat saya rindui, apabila dipanggil cikgu saya sangat terharu dan terasa dihargai kerana menjadi guru satu kebanggaaan dan dipanggil cikgu mengimbau kenangan silam, sungguh mesra bersama kalian anak murid yang semua cikgu sayang.

Untuk guru-guru yang terus berbudi dan berbakti, ikhlaskan hati dalam memberi pendidikan, doakan murid kita agar mereka berjaya bukan sahaja dalam pelajaran tetapi yang penting terpelihara iman. Usah jemu mendidik kerana tugas guru tugas yang mulia, gelaran cikgu tiada ternilai harganya. Untuk semua yang bergelar cikgu..empat hari lagi hari guru akan disambut; 16 MEI KHUSUS BUATMU CIKGU.

Bertemu lagi...

2 comments:

  1. panggil cikgu mai ke dr mai lagi best? ;)
    Tapi tak ada Selamat Hari Doktor kan...

    ReplyDelete
  2. mzm, panggilan apa yang lebih selesa, yang boleh merapatkan ukhuwwah fillah antara kita..walau apa gelaran yang kita ada, tanpa diiringi akhlak yang mulia, ia menjadi tidak berharga. Rendah diri bukan bermakna tidak akan dihormati.

    ReplyDelete