Wednesday, May 26, 2010

Senyuman - Lambang Kegembiraan?

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebagaimana biasa tugas rutin saya saban hari ialah menjemput anak pulang dari sekolah. Hari ini di dalam kereta anak saya rancak bercerita tentang rakan sekelasnya yang baru kehilangan ibu dan bapa, yatim piatulah maknanya. Anak saya merasa hairan kenapa riak wajah rakannya langsung tidak menunjukkan tanda kesedihan, apatah lagi tiada air mata yang dizahirkan. Bagi saya, itu bukan sesuatu yang menghairankan..tetapi betapa kagumnya saya mendengar kisah yang dikhabarkan kerana pada awal usia empat belas tahun remaja tersebut telah mampu menahan perasaan, sabar dalam menghadapi dugaan dan berterusan memandang ke hadapan kerana hidup perlu diteruskan dan yang pergi tidak mungkin akan kembali lagi.

Sesungguhnya, ketawa dan senyuman belum tentu menggambarkan ketenangan hati dan kegembiraan seseorang. Nun jauh di sanubari mungkin tertanam kelukaan dan kesedihan yang boleh menghancurkan kehidupan seandainya kita terlampau mengikut perasaan. Masih teringat saya, semasa menonton rancangan TV, kedengaran suara sendu seorang wanita dalam esak tangis yang sungguh menyentuh jiwa dan hati, sehingga pengacara dan ustaz yang mendengarnya turut sebak dan hampir menitiskan air mata. Ya...betapa isteri yang terabai ini, sungguh tinggi pengorbanannya..tidak pernah meminta wang ringgit daripada suami termasuk rumah, kereta dan perbelanjaan harian semuanya diusahakan dan dibeli sendiri kerana katanya beliau sekadar mengharapkan bimbingan, perhatian, kasih sayang serta perasaan timbang rasa daripada suami. Kesian si isteri yang tidak pernah meminta, apa yang diberi diterima sahaja…walaupun penat bekerja makan pakai keluarga tidak pernah diabaikan..selagi ada kudrat beliau sendiri yang melaksanakan. Isteri bersabar puluhan tahun..penderitaan hidupnya tidak dapat dihidu oleh keluarga dan rakan-rakan kerana raut wajahnya tiada langsung melambangkan kelukaan dan kesengsaraan sebaliknya bibirnya sentiasa terukir dengan senyuman. Kata Ustaz..ruginya seorang suami kerana egonya tidak terperi, isteri yang baik hati serta tinggi budi langsung tidak diendahkan lagi..yang penting bagi suami hidupnya tidak susah, asalkan tidak berhadapan dengan masalah. Rayu Ustaz kepada para suami, jangan mengambil mudah tentang tanggungjawab dan nafkah.

Ya..itu baru satu babak cerita..yang mengajar kita supaya mengenali orang yang disapa…mungkin pada pandangan luaran, rakan kita kelihatan gembira tetapi apabila pulang ke rumah kehidupannya penuh sengsara. Jadilah orang yang prihatin dan peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita, rakan yang peramah tiba-tiba menjadi pendiam bukan bermakna dia sombong atau tidak mahu berkawan tetapi kemungkinan rakan kita sedang berhadapan dengan kesulitan dan ada kalanya perlu bersendirian.

Saya dan anda, sekiranya kita dalam keadaan tertekan, berhati-hati dalam membuat tindakan...usah mengambil jalan pintas kerana belum tentu kita terselamat dan terlepas daripada masalah dan kegusaran. Sekadar perkongsian bagi membantu mengatasi keresahan dan kegelisahan. Abdullah Ibn Mas’ud berkata: “Bawalah hati mengunjungi tiga tempat. Pertama, ke tempat orang yang membaca al-Quran tidak kira sama ada kamu ikut membacanya ataupun kamu sekadar mendengar bacaan orang lain. Kedua, kamu menghadiri majlis ilmu yang mengingatkan kamu kepada Allah. Ketiga, kamu mencari satu waktu yang sunyi, contohnya pada waktu malam dan ketika itu kamu bangun beribadat kepada Allah dan memohon kepada-Nya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati. Jika selepas melakukan semua itu jiwamu masih tidak tenteram, mintalah hatimu ditukarkan dengan hati yang lain kerana sesungguhnya hati yang kamu miliki sekarang ini bukan hatimu“. Mudah-mudahan hati yang gelisah dan gundah digantikan dengan ketenangan dan kelembutan agar kita lebih tabah dan berani dalam mengharungi liku kehidupan.

InsyaAllah dunia boleh jadi aman seandainya kita sentiasa berusaha melaksanakan tanggungjawab dan kewajipan yang diamanahlkan kerana setiap kita adalah pemimpin yang mempunyai tanggungjawab terhadap orang yang dipimpin. Anda dan saya, siapalah kita sekadar hamba kepada Yang Maha Esa..terkadang tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan kesilapan sama ada secara lisan atau dengan perbuatan. Sesungguhnya, betapa hati kita sangat mencintai ketenangan dan kedamaian, sama-samalah kita berdoa moga Allah kabulkan.

Bertemu lagi...

1 comment:

  1. Setiap kesulitan akan berakhir dengan kesenangan, InsyaAllah.

    ReplyDelete