Saturday, May 8, 2010

Ibu – Hanya Satu Tiada Gantinya

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini bertalu-talu saya menerima SMS daripada sahabat-sahabat untuk mengucapkan selamat hari ibu. Alhamdulillah...masih ramai yang mengingati saya, bermakna InsyaAllah mereka juga turut mendoakan kesejahteraan saya di dunia dan akhirat. Begitulah sahabat, sentiasa dalam ingatan tanpa mengira masa dan tempat sama ada dalam keadaan susah ataupun senang. Hari ibu..bagi saya bukan sehari sahaja, setiap hari merupakan hari ibu kerana kita perlu muliakan mereka. Betapa seorang ibu pengorbanannya tiada terhingga. Anda dan saya juga ibu, betapa selepas bergelar ibu barulah kita menyedari akan kehebatan pengorbanan ibu, ketabahannya, kesabarannya, dan kasih sayangnya mencurah-curah serta perjuangannya tiada noktah. Kita mengatakan kita amat sayangkan ibu. Ya..benarkah kita menyayangi ibu??? Manusia lebih mempercayai matanya daripada telinga kerana sikap dan tindakan boleh dilihat dan percakapan hanya boleh didengar. Justeru sikap kita, tindakan kita menterjemahkan kasih sayang kita terhadap seorang yang bergelar ibu.

Ibu sejati bimbang jika tidak dapat memberi, sedangkan seorang anak lazimnya bimbang tidak boleh menerima. Saya amat kesal kerana kedapatan antara kita yang mengakui sayang ibu tetapi tindak tanduk tidak langsung menggambarkan kewujudan kasih sayang itu. Saya teringin sekali berkongsi cerita sewaktu saya di hospital pada tahun lepas. Kebetulan saya berkongsi bilik dengan seorang ibu tua yang sakitnya tiada harapan untuk sembuh. Saban hari kedengaran jelas rintihannya mengadu kesakitan yang dirasai. Alhamdulillah..anak menantu tungu silih berganti, sekadar menunggu tiada erti. Kemudian tiga hari si ibu tidak dapat berkata-kata, ubat yang dimasukkan ke badan sudah tidak boleh menerima…jelas ibu sudah nazak, kenapa anak-anak tidak berusaha untuk membawa pulang ke rumah sekurang-kurangnya dapat menjaga ibu pada saat-saat akhirnya. Menantu ibu datang mengadu kepada saya, katanya dia amat kecewa dalam keadaan nazak begini semua anak-anak enggan membawa balik ibu mereka ke rumah. Anak-anak lebih suka jururawat dan doktor menjaga ibu mereka. Saya memberitahu kepada si menantu, pujuklah suami yang bertugas sebagai guru untuk membawa balik ibunya ke rumah. Apabila suami datang menjengah, si isteri tadi terus bersuara “ bang, kita bawa sajalah mak balik rumah, dah tak ada harapan..kesian mak..tangannya dah lebam-lebam kerana masuk air dan ubat-ubatan..” begitulah pujuk si isteri..tetapi suami buat tak peduli walaupun itu ibunya sendiri. Jawab si suami, “di rumah kita tak ada alat..tak ada tiub untuk masukkan ubat, nak salurkan makanan mahupun air, biarlah doktor dan jururawat yang jaga sebab mereka lebih tahu..ini tugas mereka”. Si isteri terus diam membisu..apa nak dikata, dia hanya menantu sahaja.

Keesokan malamnya iaitu pada malam hari raya, tiada siapa menunggu ibu, tiada lagi anak menantu serta cucu-cucu..mungkin semua sibuk nak menyambut hari gembira..hari raya Aidilfitri. Tanpa teman, tanpa sesiapa di sisi, kedengaran oleh saya hembusan nafas ibu kuat sekali, saya tidak dapat melelapkan mata, maklumlah risau juga apa yang terjadi kerana si ibu sudah nazak berhari-hari. Jam 4.00 pagi jururawat datang memantau si ibu tetapi ibu sudah tidak bernyawa lagi tanpa sesiapa yang berada di sisi pada saat ibu menghembuskan nafas terakhir. Jururawat turut terasa pilu, katanya malang sungguh si ibu, kematiannya keseorangan di pagi raya, tiada kedengaran ayat-ayat Al-Quran dan doa mengiringi pemergian daripada anak-anak yang tersayang sedangkan anak-anak ibu ada yang bergelar ustaz dan juga guru. Oh ibu, begitulah akhirnya nasibmu, moga Allah menempatkan ibu di sisi orang-orang yang soleh dan beriman.

Semalam saya menerima email yang dikirimkan oleh seorang sahabat kepada saya mengenai catatan Penerbit Solusi berkaitan pengalaman Dr Harun Din dan keluarganya. Kisahnya pula amat berbeza dengan pengalaman saya sewaktu di hospital. Izinkan saya untuk memetiknya untuk dikongsi bersama bagi mereka yang belum berkesempatan untuk membacanya. Beginilah kisahnya... Jiran kepada Dr Harun Din (DrHD) menziarah ibunya pada waktu petang selepas asar. Beilau memberi salam tetapi tidak bersambut. Kelihatan olehnya ibu sedang sujud dalam solat. Jirannya kembali ke rumah dahulu dan beberapa minit kemudian datang menjengah lagi tetapi ibu DrHD tetap masih sujud, firasat jirannya ada yang tidak kena, lalu masuk ke rumah mendekatinya. Rupa-rupanya ibu DrHD telah kembali ke rahmatullah semasa sujud menghadap Allah. Ya Allah mulianya kematian ibu DrHD.

Perkara yang mengkagumkan dilakukan oleh keluarga DrHD ialah jenazah ibunya disempurnakan oleh tangan anak-anaknya - mandikan ibu, kapan ibu, sembahyangkan ibu dan kebumikan tanpa diusik oleh orang lain ke atas tubuh ibunya. Ada jiran-jiran yang ingin melakukan tetapi ditolak oleh Dr Harun Din, Ustaz Hassan Din dan dan Ustaz Ishak Din dengan hujah “BERILAH SAYA SEKELUARGA PELUANG MEMBUAT KHIDMAT YANG TERAKHIR UNTUK IBU” Ketika hujah diberikan, seluruh masyarakat yang hadir melinangkan air mata kerana tawadduk dan alimnya anak-anak ibu itu. Paling menyayat hati masyarakat apabila ketiga-tiga beradik itu juga yang turun sendiri ke lubang lahad mengebumikan jenazah ibunya. Ada beberapa orang yang memohon “Wahai Tuan Guru, izinkanlah kami membuat semua ini, menurunkan jenazah ibu”. Permintaan tersebut ditolak oleh DrHD dengan hujah yang sama “BERILAH KAMI ADIK BERADIK PELUANG MENGEBUMIKAN JENAZAH IBU INI BUAT KALI TERAKHIR”. Seluruh yang hadir di kuburan pada waktu itu mengalirkan air mata, betapa tawadduk akhlak anak-anak ibu yag diasuh sehingga sedemikian alim. HEBAT ibu ini membina akhlak dan keilmuan anak-anak mereka. Kisah ini juga telah membuatkan air mata saya menitis tanpa disedari; beruntung sungguh ibu mempunyai anak-anak yang sebegini.

Demikianlah dua kisah berbeza yang sengaja saya paparkan untuk kita jadikan iktibar dan renung-renungkanlah…siapalah kita tanpa ibu dan bapa, kalau mereka sudah tiada, kalau masih ada rasa kasih sayang terhadap mereka sentiasa lah iringi doa untuk mereka, sedekahkan ayat suci Al-Quran jangan dilupa kerana mereka ibubapa kita. Kalau mereka masih ada bersama, jangan sesekali abaikan tanggungjawab kita, pelihara dan jagalah kebajikan mereka, usaha penuhi permintaan mereka selagi ada hayat mereka rebutlah peluang untuk berbakti kepada ibubapa kerana ganjaran pahalanya tiada terhingga dan sememangnya telah menjadi tanggungjawab kita, jadi janganlah dipersia..

Anak lelaki, utamakan dan dahulukan ibu daripada isteri dan bagi para isteri yang cintakan suami, ingatkanlah suami agar merebut masa dan peluang yang ada untuk memelihara dan menjaga ibu yang tercinta kerana tidak sepatutnya menyerahkan tanggungjawab itu kepada kakak atau adik perempuan sahaja. Usah bezakan layanan antara ibu sendiri dan ibu mertua kerana mereka ibu kita. Berlaku adillah kepada ibu kita, kalau tidak kepada kita, kepada siapa lagi ibubapa hendak bergantung harap, menumpang gembira dan bahagia pada hari tua. Tunjukkanlah kasih sayang dengan perbuatan kita bukannya dengan kata-kata dari bibir mulut sahaja. Sentiasa mohon keampunan mereka kerana mungkin ada perbuatan kita yang menyentuh rasa ibu dan bapa. Mudah-mudahan saya dan anda mampu menjadi anak yang soleh dan solehah, yang berterusan berbakti kepada ibubapa tanpa jemu melayani mereka, betapa kita tidak terbalas jasa mereka. Berdoalah kita agar ibu dan bapa sentiasa mendapat pengampunan dan rahmat Allah tidak kira sama ada mereka masih bersama kita ataupun telah kembali ke rahmatullah. SETINGGI-TINGGI PENGHARGAAN BUAT MU IBU...

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment