Thursday, May 13, 2010

Kepimpinan: Amanahkah Kita?

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini entah kenapa..fikiran saya menjadi buntu, untuk menulis rasanya bagai tidak mampu..fikiran saya agak terganggu kerana tersilap berbicara kononnya ingin berjenaka menyebabkan sahabat yang amat saya sayangi yang sentiasa bersama saya waktu susah dan senang berkecil hati. Kenapa saya tidak berhati-hati dan gagal memahami situasi, sebak dada saya memikirkannya. Sungguh saya tidak menduga dan memang saya tersalah sangka kerana saya beranggapan sahabat yang sangat saya kasihi cukup mengenali siapa saya, kerana di antara kami termeterai kata, biarlah kita tulus ikhlas dan telus sentiasa..yang penting tiada pengkhianatan antara kita. Itulah yang dinamakan manusia, walaupun kita sentiasa berwaspada kadangkala tergelincir jua..maafkan saya kerana saya juga manusia biasa.

Ya..satu pengajaran berguna buat saya..dalam berkata dan bersuara, apatah lagi kalau kita sebagai ketua, amat penting untuk kita mengenali siapa anak buah kita dan dengan siapa kita berkata-kata. Manusia dijadikan oleh Allah berbeza-beza bukan sahaja paras rupa tetapi termasuk juga ciri-ciri peribadi, akhlak, tutur kata dan juga tahap pemikirannya. Ya..sudah lumrahnya, kita berbeza tetapi dalam perbezaan wujud persamaan kerana antara kita saling melengkapkan. Apabila membicarakan tentang ketua..tentang kepimpinan..alangkah sukarnya menjadi pemimpin..sama ada pemimpin dalam rumah tangga atau pemimpin di tempat kerja kerana kita berhadapan dengan manusia, sudah pasti mereka mempunyai pelbagai ragam, pelbagai cara yang pasti selera mereka juga berbeza. Walau apapun, tanggungjawab kepimpinan perlu dilaksanakan kerana ia merupakan satu amanah yang tidak boleh dipersiakan. Jadi kenalilah anak buah kita..kerana kita bertanggungjawab ke atas mereka.

Kalau dilihat dengan mata hati, menjadi pemimpin bukannya satu kebanggaan tetapi ia merupakan satu ujian. Ya..semua orang ingin jadi pemimpin..tetapi setiap pemimpin juga perlu dipimpin..kerana bergelar ketua, bergelar bos bukan menandakan kita telah cukup sempurna... Alangkah ruginya seandainya kita menjadi ketua tetapi tidak mampu mendidik anak buah kita..dan berdosalah kita sekiranya kita gagal berlaku adil kepada mereka dan paling mendukacitakan apabila kita dangkal melaksanakan tanggungjawab kepimpinan yang diamanahkan kepada kita. Sabda Rasulullah SAW; “Semua kamu adalah pemimpin, dan setiap pimpinan itu adalah tanggungjawab atas yang dipimpinnya. Seorang iman adalah pemimpin dan dia bertanggungjawab atas orang yang dipimpinnya. Seorang lelaki adalah pemimpin dalam keluarganya dan dia bertanggungjawab ke atas keluarga yang dipimpinnya. Seorang perempuan adalah pemimpin dalam rumah suaminya dan dia bertanggungjawab atas penyelenggaraannya. Seorang pembantu rumahtangga adalah pemimpin dalam harta benda majikannya dan dia bertanggungjawab atas pengurusannya. Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin adalah bertanggungjawab atas pimpinannya". (Riwayat Bukhari).

Memang seronok menjadi ketua..kalau memberi arahan sahaja..dan tidak berbuat apa-apa tetapi senangkah hati kita melihat anak buah bersengkam mata untuk membuat kerja. Alangkah moleknya kalau kita sebagai ketua bukan sekadar mengarah sahaja tetapi mengajak anak buah bersama-sama kita berkongsi kepayahan dan kesulitan dalam melaksanakan tugas sehingga akhirnya. Melaksanakan tanggungjawab kepimpinan tidak boleh diambil mudah. Pemimpin yang baik akan terus berusaha melalui proses pembelajaran sendiri, latihan dan pengalaman yang tidak berkesudahan. Perlu mengambil berat cara berkomunikasi…berhati-hati dengan intonasi..kerana dibimbangi disalaherti atau disalahtafsir menyebabkan ada yang terguris hati, mungkin akan mengurangkan motivasi dan hilang semangat untuk bekerja hingga menjejaskan prestasi dan produktiviti.

Ya..kepimpinan perlu mengikut sistuasi… Ada orang yang boleh menerima teguran secara terbuka, tidak kurang pula yang memendam rasa apabila ketua memberi nasihat untuk memperbetulkan cara kerja. Akurlah kita, banyak perbezaan antara manusia…jadi dalam melaksanakan amanah kepimpinan kita perlu bijak mempelbagaikan cara kerana dia tidak sama dengan kita. Justeru memerlukan cara yang berbeza untuk memberi tunjuk ajar, menegur dan menasihat agar sebagai ketua, kita mampu menawan hati mereka untuk terus bekerja bersama kita. Yang penting kita perlu berusaha untuk berlaku adil kepada diri kita dan juga berlaku adil terhadap orang yang di bawah tanggungjawab kepimpinan kita….kerana mereka juga manusia, ada hati dan ada perasaan serta mempunyai maruah dan harga diri yang perlu sama-sama kita hormati. Pemimpin bukan untuk ditakuti..tetapi pemimpin yang baik akan dihormati secara rela hati.

Anda dan saya, mohonlah pertolongan Allah sentiasa..agar kita diberi kekuatan dan petunjuk untuk menjadi pemimpin yang amanah dan bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas kepimpinan. Sesungguhnya pangkat dan harta bukan satu kemegahan tetapi ia merupakan satu ujian dan juga cubaan untuk menguji tahap keimanan kerana segala yang ada bukan milik kita tetapi dipinjamkan kepada kita buat sementara untuk diurus sebaik mungkin kerana ianya hak milik yang Maha Kuasa dan kalau kematian menjenguk tiba, segalanya kita akan tinggalkan jua. Moga saya dan anda menjadi orang yang tidak lupa dan menginsafi diri sentiasa. Ya..siapalah kita, semua milik Allah Yang Maha Esa.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment