Sunday, May 16, 2010

GURU – Dirimu Dalam Ingatan

Bismillahirrahmanirrahim...

Tepat jam 9.00 pagi nanti saya akan terbang ke Sarawak Bumi Kenyalang kerana tuntutan tugas dan kewajipan bagi melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Berdebar juga rasa hati kerana inilah kali pertama saya menaiki kapal terbang Air Asia sepanjang saya menjalankan tugas rasmi. Ya..bagaimana agaknya, saya kurang pasti...yang penting selamat sampai ke destinasi. Memang sudah menjadi kebiasaan setiap kali saya bertugas di luar kawasan, anak bongsu saya, wajahnya menjadi tidak keruan kerana tidak mahu ditinggalkan walaupun semalaman. Petang semalam anak saya merengek untuk ke kedai kerana mahu membeli hadiah sebagai tanda sayang penuh ingatan terhadap guru yang memberi didikan dan tunjuk ajar di sekolah. Tanpa berlengah saya menuruti kehendaknya dan saya bersyukur ke hadrat Allah kerana anak saya tidak melupai jasa bakti gurunya yang tanpa jemu dan penuh sabar, berhadapan dengan pelbagai karenah anak murid yang diajar. Syabas anakku, ingat pesan ummi..jasa guru jangan dilupa walaupun ianya sekelumit cuma.

Hari ini 16 Mei hari khusus untukmu guru. Sewajarnya kita semua mengenang jasa guru yang tidak ternilai harganya mendidik kita agar menjadi insan yang berguna. Sehebat mana kita..setinggi mana pangkat dan taraf kita..ianya bermula daripada didikan guru yang tidak pernah jemu mendidik dan memberi tunjuk ajar kerana bagi guru kejayaan dan kecemerlangan murid merupakan satu hadiah yang sangat berharga dan bermakna buat dirinya. Ya cikgu, tugas cikgu sungguh mulia..tidak terbalas segala budi dan jasa. Saya sendiri tidak pernah lupa terhadap guru yang mengajar saya di SK Paloh Kuala Terengganu kerana pada asalnya saya tidak mengenal nombor dan huruf tetapi atas tunjuk ajar guru dan berkat doa ibubapa akhirnya saya mampu membaca, menulis dan mengira.

Guru di SMJK Chung Hwa Wei Sin juga tidak pernah saya lupa atas kesabaran mendidik saya sehingga berjaya melangkah kaki ke menara gading. Cikgu oh cikgu..kini ingatan terhadap kalian kembali segar seolah-olah saya baru meninggalkan alam persekolahan. Kenangan bersama cikgu tidak pernah saya lupakan kerana saya sering menjadi antara murid kesayangan. Saya dididik dan diasuh sebegitu rupa sehinggakan saya menjadi murid yang berani untuk ke hadapan berpidato dan berbahas menyertai pertandingan, memberi hujah dan pandangan serta tegas mempertahankan prinsip dan pendirian. Segala dorongan dan nasihat yang cikgu berikan sebagai bekalan sepanjang perjalanan telah membuatkan saya berani melangkah maju ke hadapan tanpa menoleh kiri dan kanan.

Alhamdulillah...cikgu, muridmu ini masih seperti dulu, terjumpa saja cikgu saya terus meluru, balik ke kampung tidak pernah lupa bertanyakan khabar cikgu walaupun ada antaranya telah kembali ke Rahmatullah. Al-Fatihah..untukmu cikgu. Ingatan dan kenangan bersama cikgu tidak pernah saya lupakan. Perit jerihmu cikgu amat saya mengerti dan faham kerana saya juga pernah bergelar cikgu dikelilingi murid yang cukup saya sayang. Memang sebagai guru saya tidak pernah mengharapkan balasan memadailah sekiranya mendapat khabar dan mendengar berita murid-murid cikgu semuanya telah berjaya, menceburkan diri dalam pelbagai bidang kerjaya serta mampu menyumbang kepada masyarakat dan juga negara.

Untuk anak-anak yang masih bersekolah, hormatilah guru…nasihat guru jadikan senjata dan jadilah anak murid yang mendengar kata. Doa restu guru amat diperlukan dan ilmu yang cikgu beri mohon dihalalkan supaya mendapat keberkatan dalam pelajaran, agar mudah melekat dalam ingatan dan seterusnya mampu meraih kejayaan dalam peperiksaan sebagai tiket untuk menggapai kejayaan. Jadilah murid yang beradab dan bersopan kerana kalian memerlukan guru untuk hari ini dan pada masa hadapan. Anda dan saya, bersyukur kita ke hadrat Allah Yang Maha Esa..kerana atas jasa guru yang sanggup berkorban apa saja dan dengan keizinan Allah jua akhirnya kita berjaya. Alhamdulillah...Sekalung Penghargaan BuatMu Guru. TERIMA KASIH CIKGU.

Betemu lagi...

No comments:

Post a Comment