Saturday, May 22, 2010

Ego - Wajarkah diPertahankan?

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebagaimana biasa, apabila berseorangan pelbagai perkara yang difikirkan termasuk perihal yang telah berlalu mahupun perancangan untuk masa depan. Berfikir apa yang bakal berlaku, membuatkan kita lebih berhati-hati dalam perancangan dan tindakan tetapi memikirkan apa yang telah terjadi, seelok-eloknya lebih baik dijadikan pengajaran untuk proses penambahbaikan secara berterusan. Saya tertanya diri sendiri setelah lebih empat puluh tahun menjalani kehidupan, bagaimana keadaan diri ini...sudah cukupkah bekalan untuk kemudian hari? Sedangkan masa begitu cepat berlalu pergi...entah esok kita dapat bertemu lagi kerana kematian itu pasti.

Sedari kecil hingga sekarang, terasa benar banyak perubahan..kalau dulu makan berlaukkan air gula dan garam tetapi sekarang berlaukkan ayam serta udang. Kalau dulu hanya berjalan kaki dan berbasikal tetapi sekarang menaiki kereta dan kapal terbang..sungguh besar perubahan yang berlaku...hebat sungguh nikmatMu Tuhan. Dahulu memang bercita-cita untuk ke menara gading tetapi tidak pernah terlintas untuk belajar sehingga ke peringkat PhD...begitulah sudah ketentuan Ilahi...redha dan setinggi kesyukuran atas apa yang dianugerahi. Alhamdulillah..segala puji untukMu Ya Allah.

Ya..dalam kesusahan ada kesenangan..orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa...kalau sesama manusia apabila kita menerima kita tidak terlepas daripada ucapan terima kasih yang tidak terhingga, bagaimana pula tingkahnya apabila kita menerima nikmat pemberian Allah yang tidak terhitung banyaknya dan begitu tinggi nilainya...bersyukurkah kita? Kalau ya jawapannya..apakah pula buktinya???. Anda dan saya, kita juga sering terlupa bahawa apa yang kita lakukan, nawaitu kita dan detik hati kita..kita tidak dapat sembunyikan kerana Allah Maha Mengetahui apa yang kita niatkan. Justeru dalam segala amal perbuatan..niat perlu diperbetulkan kerana kita dambakan untung yang berganda..Kalau sekadar untung di dunia bermakna kita kurang bijak merencana..kenapa tidak dalam masa yang sama kita berusaha mendapatkan ganjaran pahala. Jadi, segalanya bergantung kepada nawaitu kita..kalau kita melakukan sesuatu kerana Allah..maka perbuatan kita akan menjadi satu amal ibadat..baik kita bekerja, kita makan, mahupun kita berpakaian..apatah lagi kalau kita bersedekah dan berbelanja hanya kerana Allah semata-mata bukan untuk menunjuk-nunjuk agar disanjung dan dipuja. Fiman Allah SWT; “Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menghancurkan pahala sedekahmu dengan menyebut-nyebut dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang menafkahkan harta kerana riak kepada manusia....” (Surah Al-Baqarah 2:264)

Anda dan saya, ayuh sama-sama kita merebut peluang yang luas terbuka, kita belum terlewat, kita masih tidak terlambat untuk bertaubat dan memohon maaf atas kesilapan dan kesalahan, kelalaian dan kealpaan kerana Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Ketepikan ego kita..usah pertahankan ia seandainya keegoan mengundang kemudharatan, sendainya prinsip yang dipertahankan melunturkan keimanan, anda mungkin kalah di mata manusia tetapi anda menang di sisi Allah yang Maha Kuasa. Ya....pada usia sebegini, apa yang kita tunggu lagi, kaki sudah tidak pantas melangkah..ingatan sudah ingat-ingat lupa, uban pula sudah menjengah di kepala...jadi perlu bersegera menunaikan suruhan Allah Yang Maha Esa kerana nikmat Allah telah begitu lama kita kecapi..sekarang buktikan kesyukuran kita terhadap Allah Yang Maha Berbudi. Firman Allah SWT; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku) sesungguhnya azabKu amat pedih”. (Surah Ibrahim 14:7)

Bagi anak-anak muda belia, manfaatkan masa muda sebelum tua...lipat gandakan usaha kerana anda begitu bertenaga untuk bekerja dan beribadat, untuk berbakti kepada masyarakat agar kehidupan kalian beroleh berkat. Marilah sama-sama kita berdoa moga perjalanan hidup kita seterusnya kita khususkan untuk Allah semata-mata, agar segala yang bakal kita lakukan terhindar daripada dosa kerana kita semua bercita-cita untuk masuk syurga. Anda dan saya, moga petunjuk dan hidayah Allah dapat memacu kita dalam meneruskan sisa kehidupan yang belum pasti bila kesudahannya. Yang penting kita perlu sentiasa bersedia.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment