Monday, May 10, 2010

Marah Bukannya Kebencian

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini saya mengelamun sendirian, memikirkan percakapan anak saya pada siang tadi. Saya tegur anak kerana tidak kemas meja belajarnya, buku berserakan..bagi saya kalau suasana kelibut, fikiran turut menjadi serabut. Anak saya apabila ditegur amat sensitif orangnya..katanya, “umi dah marah Aby..ummi tak sayang Aby..” Cepat benar anak saya membuat kesimpulan, ini membuatkan saya selalu berhati-hati dalam percakapan bimbang terguris pula perasaan anak kesayangan. Saya perlu menerangkan kepadanya ummi marah ..ummi tegur sebab ummi sayang.

Begitu juga bagi guru-guru yang memberikan pendidikan kepada anak bangsa, kadangkala guru marah dan menegur disangka guru tidak suka. Guru bertanya dikatakan guru nak mengorek rahsia, guru berdiam diri tidak menyapa dikatakan pula guru tak hiraukan mereka. Saya bersimpati dengan guru..mencabar sungguh profesion kalian..untuk mendidik murid yang kadangkala suka melawan, silap haribulan guru pula yang ketakutan. Sabarlah cikgu jangan risau masih ada murid yang sayang, masih ada yang menghargai kalian, kalau tidak hari ini mendapat balasan..mungkin esok atau lusa, ada murid cik gu yang akan mengenang jasa. Berbeza sungguh murid dahulu dan sekarang. Dulu dengar suara guru sudah ketakutan kerana rasa hormat mereka terhadap guru tiada tandingan, menolong guru satu kemegahan dan dapat mendekati guru merupakan satu peluang keemasan kerana mereka rasakan mereka disayangi.

Marah bukan menandakan kebencian..kemarahan kerana keinginan untuk membuat pembetulan. Saya tertarik dengan artikel Majalah Solusi..iaitu BIARKAN CINTA BERKATA TIDAK..izinkan saya memetik intipatinya untuk dikongsi bersama pada hari ini. Antara coretannya:

“Kadangkala ada isteri sudah semakin toleransi dalam hukum penutupan aurat, malangnya si suami biarkan saja tudungnya yang semakin singkat, warnanya yang semakin garang dan saiznya yang makin sendat…..isteri ditegur, masam wajahnya, sensitif dan suka merajuk..maka suami jadi jeran dan mengalah untuk tidak menegur lagi. Mengapa begitu? Mungkin kerana terlalu sayang…”

"Si suami pula kadang-kadang sudah semakin merosot pangamalan Islamnya, semangat Islamnya merudum tiba-tiba, roh dakwahnya luntur, mula malas-malas, leka dengan program TV dan aktiviti yang tidak menyuburkan Islam dan Imannya..si isteri sekadar melihat dari dekat”

Dua petikan di atas menggambarkan kasih sayang yang tidak berasas… dibiarkan kelemahan, kesilapan dan kesalahan berterusan tanpa ada teguran dan rasa marah…kononya kerana sayang…tetapi ianya sangat merugikan kerana hilanglah proses penambahbaikan berterusan, tiada langsung tindakan pembetulan...tiada istiqamah dalam amalan, jauh sekali untuk saling menguatkan. Sepatutnya, apabila ditegur dan dimarah, segera fikirkan kesilapan yang dilakukan, akuilah kelemahan, seandainya benar kita ingin membuat perubahan. Tanamkan azam dan tekad, untuk memperbetulkan segera apa yang salah kerana kalau dibiarkan berlanjutan bimbang ia akan menjadi barah. Ya, bukan senang untuk membuat perubahan..tetapi kita perlu bersemangat dan bertekad untuk mengatakan tidak kepada yang salah demi untuk menegakkan kebenaran. Sepatutnya kita komited melaksanakan tanggungjawab ‘amar makruf nahi mungkar’ iaitu menyeru kepada kebaikan dan mencegah segala kemungkaran. Saya dan anda, marah kita kerana Allah dan sayang kita juga kerana Allah. Perasaan marah biarlah terkawal agar sifat marah yang sememangnya bertapak dalam diri kita dapat membantu diri untuk bertindak membetulkan keadaan. Cinta dan kasih sayang bukan bererti keakuran dan kepatuhan semata-mata tetapi perlu disulam dengan teguran dan kemarahan, agar yang bengkok dapat segera diluruskan. Sesungguhnya perasaan marah laksana ubat yang berguna tetapi haruslah digunakan secara berhemah agar dapat berperanan mengubat penyakit yang dideritai. (Imam Al-Ghazali - Ihya‘ Ulumuddin).

Marilah sama-sama kita bertekad untuk mengakui kelemahan dan kekurangan diri… berlapang dada sentiasa agar orang lain merasa selesa untuk menegur kita, memarahi kita agar kesilapan tidak kita ulangi lagi. Marah ibu dan bapa terhadap anak, marah suami terhadap isteri dan marah guru terhadap muridnya.. bukan marah biasa kerana MARAH BUKANNYA KEBENCIAN TETAPI TANDA SAYANG. Saya dan anda, moga kita tidak jemu berusaha dan berdoa agar diri kita sentiasa berubah ke arah kebaikan, agar akhlak kita, tindakan kita dan amalan kita pada hari ni lebih baik daripada semalam.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment