Sunday, May 9, 2010

Ibu - Erti Sebuah Rindu

Bismillahirrahmanirrahim...

Sekarang jam menunjukkan pukul 4.00 pagi. Inilah rutin saya setiap hari. Pada pagi minggu ini saya perlu menyediakan sarapan untuk anak yang akan mengikuti program Motivasi Alihan Pelajar pada jam 8.00 pagi. Apabila bangun pada awal pagi sebegini setiap hari, saya terkenangkan betapa inilah yang dilakukan oleh ibu saya dahulu. Ibu tidak lena tidur setiap hari kerana bimbang tidak terbangun pada awal pagi untuk menyediakan sarapan kepada anak dan suami. Jam 3.00 pagi ibu sudah ke dapur…kerana kemiskinan, kami sekeluarga tidak mampu miliki jam loceng pengiraan waktu.. Kami agak-agak sahaja dan kokokan ayam menjadi penanda. Bagi ibu apabila tidurnya telah lena, tak kira waktu pukul berapa asalkan terjaga, tanpa berlengah terus ke dapur. Ibu..memang saya sangat sayang kepadamu, hebatnya ibu saya demi anak-anak sanggup melakukan apa saja. Pagi ini saya terlalu merindui ibu yang berada jauh nun di Terengganu.

Ya..wajah ibu tersenyum puas apabila anak-anaknya berebut-rebut makanan yang disajikan.. Dapat pula dibungkus dalam daun pisang kerana kami tidak kenal apa itu tupperware apatah lagi untuk memilkinya. Bekalan ibu kami adik beradik bawa ke sekolah..maklumlah kami sekeluarga tiada wang lebihan untuk berbelanja di kantin, hanya bekalan sebagai ganti untuk di makan pada waktu rehat nanti. Ibu bukan surirumah semata-mata, tanpa mengenal erti rehat..mengambil upah menenun songket dan juga upah menumbuk kopi. Itulah ibu, berusaha keras membantu ayah untuk membesarkan anak-anak yang kecil dan masih bersekolah. Seingat saya, apabila ayah membawa balik makanan, ibu tidak pernah menjamah dahulu, dihulurkan kepada anak-anak bagi memastikan anak dapat makan.. Sekiranya ada lebihan barulah ibu berpeluang merasa makanan itu. Kenapa sekarang tidak kita dahulukan ibu..ibu hanya satu.

Semalam saya menelefon ibu..terdengar sayup suaranya ..penuh syahdu. Kata ibu, “Baliklah Mai..lama Mai tak balik.. sekejap pun tak apa..”. Ya..itu luarahan rasa ibu yang merindu. Spontan saya memberikan penjelasan kepada ibu, “Mak..Mai masih tak kuat lagi untuk berjalan.. Kesakitan pembedahan masih dapat dirasakan. InsyaAllah..apabila sembuh sepenuhnya nanti, Mai tetap akan pulang”. Walaupun itu jawapan yang saya berikan kepada ibu tetapi jauh di dalam hati saya bertekad untuk segera pulang menemui ibu..kerana saya yakin dengan memenuhi permintaan ibu, InsyaAllah..Allah akan membantu saya agar segera sihat seperti sediakala.

Kesian ibu..sekarang pendengarannya agak kurang akibat dilanggar motorsikal yang dipecut laju ketika hujan renyai. Sewaktu itu ibu dalam perjalanan menuju ke surau. Saya masih ingat..kami adik beradik segera pulang menziarahi ibu..Sayu pilu hati kami..melihat ibu bengkak di sana sini. Kami menemani ibu sepanjang waktu di hospital…kerana untuk memastikan ibu tidak kesunyian dan semua keperluan ibu sedaya upaya akan dipenuhi agar tidak ada apa satu pun yang kurang. Alhamdulillah..kakak dan adik-adikku, lega sungguh hati saya mempunyai adik-beradik yang mengambil berat terhadap ibu nan satu, ayah sudah tiada..kewajipan kita semua memelihara dan menjaga ibu. Kami adik-beradik memujuk ibu untuk ke klinik pemeriksaan telinga..untuk ibu menggunakan alat bagi membantu memulihkan pendengarannya tetapi ibu menolak..kerana ibu rasa masih mampu bertahan..katanya asalkan dapat mendengar suara anak dan cucu serta mengikuti kuliah agama yang saban hari diadakan di surau, sudah memadai baginya. Ibu amat rajin ke surau..pantang dengar ada program agama..ringan saja kakinya melangkah..tanpa berfikir panjang, tangkas sekali ibu membuat keputusan..yang penting bagi ibu..segera sampai ke surau.

Alhamdulillah..moga contoh ibu menjadi ikutan anak-anak untuk dibudayakan dalam kehidupan agar ianya mendapat manfaat yang berterusan dan turut diamalkan oleh anak dan cucu kita sekalian. Kenangkanlah diri kita..nikmat yang ada tak terkira..nikmat mata untuk memandang, nikmat telinga untuk mendengar dan nikmat kaki untuk berjalan..itu belum lagi termasuk nikmat kereta, rumah dan harta, sejauh manakah kita gunakan nikmat tersebut ke jalan Allah. Kenapa kita tidak pergunakan sebaik mungkin nikmat tersebut...masjid jarang dijejak..jauh lagi untuk mendengar kuliah agama. Sedangkan kita mempunyai pelbagai kemudahan untuk ke sana, kenapa tidak kita berusaha menggunakan nikmat Allah yang yang dipinjamkan kepada kita untuk mendapat keredhaanNya.

Anda dan saya, fikir-fiirkanlah sentiasa.. Usia semakin meningkat tua..Allah masih bagi peluang untuk kita melakukan perubahan agar kita tidak berterusan leka dengan anak, isteri, suami dan juga harta. Ayuh lakukan perubahan segera, usah tunggu lagi..kerana kematian kita tidak pasti bila. Moga saya dan anda..sentiasa istiqamah dalam amalan dan bersegera melakukan perubahan ke arah kebaikan, redha Allah sama-sama kita harapkan. Untuk para ibu, sekalung tahniah dan setinggi-tinggi penghargaan buat kalian.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment