Wednesday, May 5, 2010

Peramah vs Pendiam

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini saya agak sukar untuk melelapkan mata. Maklumlah seharian bersama teman di tempat kerja, kadangkala saya terfikir dan bimbang pula kalau ada yang tersalah kata, tersilap bicara dan terkasar bahasa hingga menyebabkan teman-teman saya terluka dan menjeruk rasa. Maklumlah hati teman perlu dijaga dan dipelihara. Rasa hormat tidak boleh dipaksa, kita tidak boleh meminta orang lain mengikut telunjuk kita apatah lagi untuk menerima sahaja apa idea kita. Saya sering tertanya, adakah betul apa yang saya kata kerana kebimbangan sentiasa meronta di jiwa, mungkin timbul salah penerimaan dan pentafsiran hingga mengakibatkan hubungan yang tersedia erat menjadi renggang. Di sini saya mengambil kesempatan untuk memohon maaf atas sebarang kesilapan yang saya lakukan kerana ia tidak disengajakan. Anda dan saya saling memerlukan untuk menyelesaikan segala tugasan, kerana kita mempunyai kekuatan yang tersendiri dan yang paling penting saling melengkapi. Mudah-mudahan kita tidak pernah serik untuk berurusan kerana kita ada tanggungjawab yang perlu disempurnakan.

Untuk berdiam diri kadangkala kita tidak mampu, apatah lagi sekiranya kita ditakdirkan menjadi seorang yang peramah, suka berbicara dan berkenalan dengan sesiapa sahaja kerana kita memang suka berkawan. Tidak salah berkawan dan tidak salah berkenalan. Apa yang penting, hiasi tutur kata, perindahkan bicara agar ia tidak menyakiti hati orang yang mendengar. Hindari unsur sinis dan menempelak, kerana ia mengguris hati dan perasaan serta akan mencetuskan pergeseran. Elakkan daripada berkata sembarangan yang tidak mendatangkan faedah sebaliknya yang diperolehi hanyalah musibah. Waktu marah, lebih baik diam kerana perkataan yang kurang sopan dan menyakitkan mencerminkan keperibadian seseorang. Ketepikan jenaka sia-sia kerana membuatkan orang sering ketawa bukan baik kesannya. Natijahnya, kita bimbang hati menjadi lagha dan kita sering alpa dan leka. Kita tidak mahu dek kerana tersilap bicara, kita akan dibenci manusia lain di dunia dan yang peritnya kita mendapat kemurkaan Allah yang tiada tandingannya.

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Ya..kadangkala berdiam diri lebih baik daripada kita berkata-kata sekiranya ia boleh mendatangkan dosa. Berdiam diri lebih menyelamatkan diri kita daripada kita berbicara yang tidak mendatangkan faedah, yang boleh menyakiti orang lain, menjerat diri kita ke dalam golongan si pengumpat dan seterusnya membawa diri kita kepada berbicara yang tidak benar belaka. Diam-diam ubi biarlah berisi. Berbicara apabila situasi memerlukan sahaja. Hati-hati berbicara agar ia dapat memberi manfaat kepada semua pendengar baik kawan mahupun lawan. Nabi saw bersabda; “Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya nerakalah lebih utama baginya..” (Riwayat abu Naim).

Saya ingin mengajak anda bersama saya agar kita sama-sama berusaha untuk berfikir sebelum berbicara, berhati-hati apabila melontarkan kata-kata, mengambilkira intonasi apabila mengeluarkan tutur bicara dan jangan lupa menilai aspek bahasa. Kita sedia maklum bahawa tidak semua orang sama macam kita, manusia dijadikan Allah berbeza bukan sahaja dari segi rupa paras, warna kulit dan jantina tetapi juga cara berfikir, cara menginterpretasi dan cara penerimaan terhadap sesuatu perkara sama ada positif atau sebaliknya..semuanya adalah mengikut selera, mengikut cita rasa terpulang kepada diri sendiri…yang penting bersangka baik akan menyelamatkan kita daripada bersengketa atau berlakunya perang dingin tanpa kita sedari. Ya..sama-sama kita mencari kelemahan dan kekurangan diri sendiri agar kita boleh memperbetulkannya dan jangan biasakan diri kita mencari kesalahan orang lain kerana ia membuatkan kita merana.. Saya dan anda, sekadar muhasabah diri ‘menasihati orang yang bersalah, tidak salah tetapi yang salah ialah memikirkan kesalahan orang lain’. Fikir-fikirkan...

Bertemu lagi...

11 comments:

  1. pepatah 'berani kerana benar' pun kekadang tidak relevan digunakan kerana takut tersalah membuat perhitungan. Betul tak Kak Mai?

    ReplyDelete
  2. MZM.. ya berani kerana benar, tetapi bijakasana dan dengan penuh hikmah menyusun kata. Kita tidak mungkin akan sempurna, tetapi sampaikanlah walau satu ayat demi kebaikan untuk dikongsi bersama.

    ReplyDelete
  3. Ya btul..
    kadang2 bila kita terlampau peramah sangat pun..
    tak bermakna apa yang kita tuturkan bermanfaat kepada org lain..
    dan kadang2 bila kita terlampau diam pula..org lain akan ambil kesempatan pula..
    jadi bersederhana dalam pertuturan dan perhubungan mungkin jalan terbaik..insya-Allah

    ReplyDelete