Friday, May 14, 2010

Sukarnya Berlaku Adil

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam saya terpaksa merempuh kesesakan lalulintas yang agak teruk dari Putrajaya sehingga ke Ampang…perlu banyak bersabar, kalau tidak kita akan terasa tertekan. Tambahan pula, saya agak kepenatan setelah seharian menemuduga calon yang ingin melanjutkan pengajian pada peringkat PhD dan Sarjana. Walaupun ia agak memenatkan tetapi saya mendapat kepuasan kerana proses temuduga memberi pengalaman yang bermakna kepada saya. Ya..bagaimana untuk bertanya, perlu menjadi pendengar yang baik, fokus terhadap percakapan calon dan yang paling penting kena bijak menilai terhadap kebolehan, keupayaan dan personaliti mereka. Sebagai panel temuduga kita perlu menyiapkan bekalan diri dengan ilmu serta kebolehan menganalisis, memperhalusi dan menginterpretasi agar penilaian calon dapat dilaksanakan sebaik mungkin.

Sebagai penemuduga kita mempunyai tanggungjawab dan amanah yang begitu mencabar minda untuk dilaksanakan. Semua calon hebat-hebat belaka…kerana mereka memang bersedia dan berpotensi besar. Inilah cabaran buat saya, berdebar-debar menilai calon kerana cukup bimbang saya tidak mampu berlaku adil. Ke hadrat Allah saya pohon agar membantu saya dalam membuat keputusan secara saksama. Saya sebenarnya amat kagum dengan kesungguhan adik-adik yang begitu bersemangat untuk terus menuntut ilmu. Syabas!..saya ucapkan..dan seandainya kali ini tidak berjaya, usah jemu menanam impian dan cita-cita kerana ia merupakan asas yang penting untuk berjaya.

Umar bin Abdul Aziz pernah berkata, “Sesungguhnya jiwaku ialah jiwa yang mempunyai banyak cita-cita. Aku pernah bercita-cita menjadi amir, aku telah mendapatkannya. Aku bercita-cita menjadi seorang khalifah, juga kutelah dapatkannya. Sekarang cita-citaku adalah syurga dan aku berharap mendapatkannya”. Jadi seandainya kegagalan yang anda terima buat kali ini..kuatkan semangat, tabahkan hati kerana ada hikmah di sebaliknya yang kita sendiri tidak ketahui. Yang penting, cita-cita perlu diteruskan, hasrat hati perlu diperkasakan dan usaha murni perlu diperhebatkan.

Terkenang saya sewaktu dulu..proses yang sama saya lalui untuk mengejar cita-cita, demi untuk membuktikan bahawa orang miskin juga mampu berjaya. Langkah demi langkah saya mendaki. Bermula dari sekolah rendah sehinggalah ke menara gading. Di sekolah rendah saku jarang berisi hanya bekalan makanan sebagai ganti. Di sekolah menengah pula biasiswa diperolehi bagi menampung perbelanjaan setiap hari. Kemiskinan mengajar saya erti ketabahan…kesulitan membuatkan saya menginsafi diri dan keinginan saya semakin memuncak untuk menuntut ilmu setinggi mungkin. Alhamdulillah..tanpa kenal erti jemu saya berterusan mendaki walaupun di kiri kanan saya pelbagai dugaan yang perlu ditempuhi. Angan-angan dan cita-cita melekat di hati..saya berjanji pada diri sendiri, InsyaAllah...akan kupenuhi impian ini suatu hari nanti. Dalam kepayahan akhirnya Allah kabulkan hasrat di hati. Alhamdulillah..setinggi kesyukuran kupanjatkan ke hadratMu Ilahi.

Ya..adik-adik sekalian yang bercita-cita tinggi dan berjiwa besar…teruskan usaha tanpa jemu, elakkan daripada berputus asa kerana ia akan memusnahkan cita-cita.. Sesungguhnya, setiap kesabaran akan diganti dengan kemenangan, setiap kegagalan akan disusuli dengan kejayaan. Yakinlah..cabaran merupakan pengalaman yang manis dan bermakna sekiranya kita bijak menanganinya kerana cabaran merupakan fitrah kepada kehidupan manusia yang InsyaAllah akan dapat membantu menyuburkan tahap keimanan kita..berusaha, bertawakkal..selebihnya terserahlah kepada Yang Maha Esa. Firman Allah SWT; "...dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (ingatlah) sesiapa berserah diri kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan perkara yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (At-Talaq: 2-3)

Kita menjalani proses kehidupan yang sama, ada cita-cita..ada impian..dan ada matlamat yang direncanakan..kalau jatuh jangan lupa bangun semula, sekali gagal bukan bermakna gagal selamanya…anda semua boleh, anda berpotensi...dan anda mampu melakukannya, tetapi Allah menguji dengan kesukaran, kerana anda mampu menghadapinya. Selamat maju jaya kepada mereka yang meneruskan cita-cita khusus untuk adik-adik yang cintakan ilmu pengetahuan sebagai pengisian bagi mendidik generasi yang bakal menjadi pemimpin pada masa akan datang.

Anda dan saya..adakalanya kita senang..ada kalanya gembira, terkadang kita kecewa dan dukacita. Apa yang kita idamkan kadangkala amat sukar memperolehinya, tetapi apabila telah berada dalam genggaman, semestinya kita amat menghargainya kerana kita telah menghadapi kepayahan dan keperitan untuk mendapatkannya.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment