Thursday, May 20, 2010

Ujian - Satu Anugerah

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah saya telah selamat kembali ke Kuala Lumpur setelah selesai melaksanakan tugas di Sarawak. Sekembali dari Sarawak saya bergegas pula ke Port Dickson kerana bertugas luar selama empat hari untuk menganalisis data dan seterusnya menyediakan laporan kajian bersama rakan sepejabat. Kali ini saya terpaksa berulang alik dari rumah ke Port Dickson setiap hari kerana kesihatan anak saya kurang memberangsangkan, diuji dengan kesakitan…. dan apabila anak merintih sakit, ia merupakan satu ujian yang cukup hebat buat seorang yang bergelar ibu seperti saya. Sebenarnya teringin sekali untuk saya mengambil cuti rehat supaya saya dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada anak tetapi di sudut hati kecil pula saya memikirkan tugas yang diamanahkan, akhirnya saya bertekad untuk berada pada siang hari bersama rakan-rakan di PD yang bertungkus lumus menganalisis data kajian, dan sebelah malamnya saya peruntukkan masa untuk bersama anak di rumah.

Sepanjang perjalanan, saya tidak putus-putus berdoa ke hadrat Allah SWT dan kepadaNya saya berserah agar sentiasa melimpahkan rahmat dan memberikan kesihatan yang baik untuk anak.. Saya berkeyakinan kalau kita membantu mempermudahkan urusan orang lain, InsyaAllah ...Allah akan membantu mempermudahkan urusan kita pula. Sihat, sakit, susah dan senang semuanya datang daripada Allah dan atas kehendakNya jua. Allah menguji saya, dan ujian tersebut untuk membantu mematangkan saya dalam tindakan serta dalam membuat keputusan. Ujian adalah pahit apabila kita sedang menghadapinya, tetapi manisnya dapat dirasai apabila kita berjaya mengatasinya.

Kadangkala kita merasa kecewa apabila apa yang kita impikan tidak tercapai dan apa yang kita harapkan tidak dapat direalisasikan. Ya..itulah ujian untuk kita, selagi kita hidup kita tidak dapat mengelakkan diri daripada terus diuji, berterusan berhadapan dengan masalah dan juga tribulasi kerana proses yang kita lalui akan membantu mematangkan kita dalam menjalalni kehidupan yang seterusnya, membuatkan kita lebih berhati-hati dalam memilih sahabat dan jiran tetangga dan seterusnya tidak melakukan sesuatu mengikut selera dan citarasa semata-mata agar cantik dan hebat di pandang mata walaupun sebenarnya Allah murka. Jangan sampai kita terdetik di hati apabila cita-cita tidak kesampaian, hasrat tidak tertunai, dan impian tidak terlaksana..kita merasakan seolah-olah Allah tidak menyayangi kita lagi sedangkan usaha kita tidak seberapa dan doa kita hanya sekali sekala iaitu pada saat getir dan sukar sahaja, tetapi apabila mengecapi kesenangan kita mudah lalai dan leka seolah-olah segalanya hak milik mutlak kita. Firman Allah SWT; “..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui..” (Surah al_Baqarah:216).

Saya dan anda, marilah kita saling berpesan agar berpada-padalah apabila kita ketawa dan bergembira kerana dalam masa yang sama ada mereka yang menderita. Bagi mereka yang terus diuji dan ditimpa masalah, jangan bersedih dan berduka lara, kerana ingatlah ada orang lain yang lebih sengsara dan derita daripada kita. Anggaplah ujian sebagai hadiah daripada Allah untuk mengingatkan kita di kala kita terlupa dan leka, dan untuk mendidik kita erti kesabaran dan tidak mengenal putus asa. Alhamdulilah hakikatnya Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang, kalau kita ingat Allah, Allah tidak akan lupakan kita yang penting sentiasa berdoa memohon pertolongan Yang maha Esa. Firman Allah SWT; “berdoalah kepadaKu, nescaya Aku akan perkenankan..” (al-Mukmin:60). Mudah-mudahan hidayah Allah sentiasa bersama kita dalam mengharungi liku kehidupan.
Bersama rakan setugas di PD

Bersama rakan setugas di Sarawak

Bertemu rakan setugas ke New Zealand

Terubuk Masin

Kek Sarawak

Seni Sarawak

Bertemu lagi..

2 comments:

  1. Alhamdulillah...moga akak sentiasa diberi kekuatan dalam apa jua ujian dan dugaan Allah. Ujian di dunia untuk mendapatkan syurga di akhirat, insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. Salam..sedapnya kek, boleh bagi sikit..

    ReplyDelete